Софія Русова Серед найголовніших проблем в усі часи і для всіх народів завжди була і залишається проблема виховання. Будь-яка дитина має золоте зерно душі, яке, потрапляючи на родючий грунт виховання, дає світлолюбні пагінці добра, правди, гідності, гордості, тощо. Кожен учень має і повинен бути у чомусь першим: один – у навчанні, другий – у трудовій діяльності, третій – у мистецтві, четвертий – у спорті. Необхідність кожній школі, НВК мати власну виховну систему сприймається сьогодні як актуальна науково-практична проблема. В Державній національній програмі «Освіта» її створення розглядається як один із «основних шляхів реформування виховання». Виховна система школи повинна бути ядром загальношкільного механізму цілеспрямованого формування соціального досвіду вихованців і враховувати: по-перше, соціальне замовлення, оформлене на рівні різноманітних надособистісних соціальних систем — людських спільностей; по-друге, досягнутий рівень сформованості у вихованців окремих соціальних якостей і соціального досвіду в цілому; по-третє, особливості конкретного НВК: умови, традиції, якісний склад педагогічного колективу, матеріальну базу тощо. Тобто виховна система школи повинна бути конкретним механізмом дії конкретних фахівців. Виховна система Вереміївського НВК базується на меті і завданні, змісті, формі та методах виховання, діагностиці результатів виховної роботи. Таким чином робота навчального закладу спрямована на реалізацію стратегічних державних завдань реформування змісту освіти, зокрема, на «створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства» (Національна доктрина розвитку освіти). Школа не повинна готувати дитину до життя, а вчити жити, оволодівати практичними навичками життєтворчості, здійснюючи дію самореалізації у різних видах навчальної, ігрової, практичної діяльності. У самостійне життя має вийти особистість, яка здатна брати відповідальність за прийняті рішення на себе, критично мислити і використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язування проблем, змінювати на краще своє життя і життя своєї країни. Самореалізація як необхідна умова виховання компетентного випускника школи, успішного громадянина України передбачає здійснення можливостей розвитку Я власними зусиллями, шляхом співдіяльності, співтворчості з іншими людьми, соціумом і світом у цілому. „Від культури особистості - до культури нації” Важливість та актуальність становлення виховної системи нашого НВК зумовлені тим, що нині спостерігаємо значну моральну деrрадація суспільства, зростає кількість неблагополучних, неповних сімей; дітей-правопорушників; молодь часом не достатньо підготовлена до дорослого самостійного життя, не має чітких моральних і духовних орієнтирів. У процесі становлення виховної системи ми виходили з гіпотези, що під час всебічного розвитку життєво-компетентної особистості провідна роль належить національно-патріотичному вихованню. Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами 14-35 річного віку соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури. В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючий чинник розвитку суспільства й нації в цілому. Форми й методи виховання базуються на українських народних традиціях, кращих надбаннях національної та світової педагогіки й психології. Усе це створює сприятливі умови для розвитку національно-патріотичного виховання як пріоритетної сфери соціального життя країни, підвищення його статусу та розвитку потенціалу, досягнення якісно нових результатів у духовно-моральному, патріотичному, трудовому, художньо-естетичному, екологічному вихованні підростаючого покоління. Так як головна мета національного виховання в Україні — «набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури міжнаціональних взаємин, національної належності особистих рис громадян Української держави, розвиненої духовності, фізичної досконалості, моральної, художньо-ес-тетичної, правової, трудової, екологічної культури». Тому основою виховної системи Вереміївського НВК обрано ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави, яке виявляється у патріотизмі, національній самосвідомості, правосві¬домості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. Патріотизм виявляється в любові до свого народу, повазі до українських звичаїв і обрядів, відчутті своєї належності до України, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні української мовою. Національна самосвідомість — це особиста ідентифікація із своєю нацією, віра в духовні сили та майбутнє; воля до праці на користь народу; усвідомлення мораль¬них та культурних цінностей, знання історії, звичаїв, обрядів, сим¬воліки; система вчинків, які мотивуються любов'ю, вірою, волею, осмисленням відповідальності перед своєю нацією. Розвинена правосвідомість виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обов'язків, свідомому ставленні до законів та дер¬жавної влади. Політична культура — це політична компетентність (наявність знань про типи держав, політичні організації та інституції, принципи, процедури й регламенти суспільної взаємодії, виборчу систему), а також лояльне й водночас вимогливе ставлення грома¬дян до держави, її установ, органів влади, здатність брати активну участь в ухваленні політичних рішень. Культура міжетнічних відносин передбачає поважання дітьми та учнівською молоддю прав людини; сформованість інтересу до представників інших народів; толерантне ставлення до їхніх цінностей, традицій, мови, вірувань; уміння виважено поступатися своїми інтересами на догоду етнічним та релігійним групам заради громадянської злагоди. Оскільки національне виховання - це система поглядів, переконань, ідеалів, традицій, звичаїв, створена впродовж віків українським народом і покликана формувати світоглядні позиції та ціннісні орієнтири молоді, яка реалізується через комплекс відповідних заходів, спрямованих на розвиток виховної системи Вереміївського НВК. ![]() ![]() ![]() |